Menu Zavřeno

Hudební nauka

Rozvrh hudební nauky ve školním roce 2025/2026

(o přestup mezi skupinami A, B je možno žádat na e-mail: valtrova@spk.cz do 12. 9., pokud to umožní kapacita třídy, bude Vám vyhověno)

pondělí
13:50 – 14:35                    1. A
14:40 – 15:25                    2. A
15:30 – 16:15                     PS (přípravné studium)

úterý
14:40 – 15:25                   3. A
15:30 – 16:15                    4. A
16:30 – 17:15                    5. roč.

středa
13:50 – 14:35                   1. B
14:40 – 15:25                  2. B
15:30 – 16:15                    3. B

čtvrtek
14:40 – 15:25                  4. B
15:30 – 16:15                    6. roč.
16:30 – 17:15                    7. roč.

V Mohelnici 19. 5. 2025
Mgr. Lucie Valtrová


Pravidla výuky hudební nauky 2025/2026

Předmět Hudební nauka (dále HN) je nedílnou součástí studia hudebního oboru ZUŠ v I. cyklu a v přípravném studiu. Studium hudební nauky probíhá formou skupinové výuky jednou týdně jednu vyučovací hodinu (45 minut).

Výuka HN začíná letos v pondělí 8. září 2025!

Žáci navštěvující výuku HN

  1. Dostaví se do první vyučovací hodiny dle rozvrhu a dostanou u vyučující pracovní sešit. Jako další zdroj ke studiu budeme používat online platformu Charanga, ke které žáci obdrží přístupové údaje během měsíce září .Žákům s individuálním studijním plánem předá pracovní sešit a přístupové údaje do Charangy učitel nástroje/zpěvu.
  2. Do výuky žáci chodí připraveni a vybaveni pomůckami dle požadavků učitelky. Požadavky na pomůcky budou včas vyvěšeny na webu, sociálních sítích, ve vestibulu školy a na dveřích učebny.
  3. O způsobu hodnocení jejich práce rozhoduje učitelka HN (hodnotí aktivitu ve výuce, snahu, volí písemné či ústní přezkoušení).
  4. Nemůže-li se žák v průběhu roku zúčastnit některé hodiny HN, rodič je povinen jej řádně omluvit! Omluvenku zasílejte přes elektronický systém Klasifikace nebo na pracovní e-mail: valtrova@spk.cz nejpozději do 3 pracovních dní od absence. Uvádějte v ní jméno a příjmení žáka, třídu HN a důvod nepřítomnosti.
  5. Rodiče jsou povinni sledovat elektronickou žákovskou knížku v programu Klasifikace (zápis z jednotlivých hodin je hotový nejpozději do 13 hod. dne následujícího po výuce a najdete v něm vše důležité). Pokud žák v hodině chybí, zapsanou látku se samostatně doučí podle pracovního sešitu nebo online platformy Charanga a na další hodinu přijde připraven.
  6. Klasifikace a docházka v HN se ve školním roce uzavírají:
    – I. pololetí: polovina ledna
    – II. pololetí: polovina června
  7. Potřebuje-li rodič řešit vážnější problém, který nelze vyřešit elektronickou poštou, kontaktuje učitelku HN e-mailem a domluví se na osobní konzultaci v dopoledních nebo večerních hodinách. V přestávkách mezi vyučováním a v probíhající výuce není na rozhovor s rodiči prostor a soukromé telefonní číslo vyučující neposkytuje.
  8. Šatna před učebnou HN slouží k přezouvání, převlékání a odpočinku žáků, prosíme rodiče, aby do ní nevstupovali. (I malé děti z přípravného studia se zvládnou přezout samostatně.) Šatna je pro žáky otevřena od pondělí do čtvrtka v čase 13:45 – 18:05. Dodržujte v ní klid a tichý hovor, abyste nerušili probíhající výuku za prosklenými dveřmi!!! Čekání si můžete zkrátit tichou hrou nebo četbou – vystavené knížky a hračky ve výklenku jsou dětem k dispozici, prosíme, neodnášejte je ze šatny. V šatně nenechávejte cenné předměty ani hudební nástroje, nezajišťujeme zde dozor.
  9. Vstup do učebny ve venkovní obuvi je zakázán!
  10. Mobilní telefony a chytré hodinky budou mít od vstupu do šatny vypnuté zvonění a zvuky. Telefonování rodičů žákům do výuky je zakázáno!!! Používání mobilního telefonu pro žáky přípravného studia a 1.–4. ročníku základního studia je v HN zakázáno. Žáci 5., 6. a 7. ročníku používají mobilní telefon jako běžnou pomůcku při výuce na pokyn učitelky. Hraní her, kontolování pošty a pobyt na sociálních sítích je ve výuce zakázán!

Žáci s individuálním studijním plánem

  1. Na začátku školního roku rodič žáka oznámí učitelce HN e-mailem (valtrova@spk.cz) nebo přes elektronický systém Klasifikace, že žák (jméno a příjmení žáka, třída HN, jméno učitele nástroje/zpěvu) bude v hudební nauce žádat o individuální studijní plán (nechoďte, prosím, jako v předchozích letech, do HN osobně, narušuje to výuku).
    Do konce měsíce září podá rodič žáka písemnou zdůvodněnou žádost o individuální studijní plán z hudební nauky učiteli nástroje/zpěvu, ten poté žádost předá učitelce HN. Podepsáním žádosti se rodič zavazuje, že se žák látku samostatně doučí a 2x ročně napíše test v předem dohodnutém termínu.
    Formulář žádosti si můžete stáhnout zde a bude též k dispozici u pedagoga nástroje/zpěvu.
  2. Na konci každého pololetí budou žáci přezkoušeni formou písemného testu u učitelky HN dle zadaných termínů. Pokud se žák do termínu uzavření klasifikace bez omluvy k testu nedostaví, nebude z hudební nauky klasifikován a následně bude pedagogická rada jednat o termínu komisionálního přezkoušení či návrhu na vyloučení ze studia.
  3. Učitel HN zveřejní látku a obsah zkoušky a potřebné pomůcky ke zkoušce na webu a sociálních sítích školy, na nástěnce ve vestibulu a na dveřích učebny:
    – pro I. pololetí do 31. 10.
    – pro II. pololetí do 31. 3.
  4. Žák látku nastuduje samostatně z pracovního sešitu a platformy Charanga, o pomoc s vysvětlením může požádat učitele nástroje/zpěvu.
  5. Termíny k přezkoušení sdělí žákům učitelé nástroje/zpěvu, kteří zapíší, kdy se žák dostaví k přezkoušení, do připraveného tiskopisu ve sborovně. Žák se ke zkoušce dostaví včas a řádně připraven, s sebou si přinese psací potřeby.
  6. Přezkoušení bude formou písemného testu.
    – I. pololetí: Přesné termíny budou zveřejněny na webu a sociálních sítích školy, na nástěnce ve vestibulu a na dveřích učebny v prosinci a přezkoušení proběhne v prvním týdnu v lednu daného roku.
    – II. pololetí: Přesné termíny budou zveřejněny na webu a sociálních sítích školy, na nástěnce ve vestibulu a na dveřích učebny v květnu a přezkoušení proběhne v prvním týdnu v červnu daného roku.
  7. INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN ŠKOLA POVOLUJE POUZE ŽÁKŮM S VÁŽNÝMI DŮVODY:
    – Žák dojíždí a má nevyhovující dopravní spojení.
    – Žákovi se kryjí termíny řádné výuky HN s výukou na ZŠ (SŠ), případně s jinou výukou v ZUŠ či se sportovním nebo jiným kroužkem.
    – Žák má zdravotní důvod.

V Mohelnici dne 10. 6. 2025
Bc. Nela Krömerová, DiS., ředitelka ZUŠ Mohelnice

Pomůcky do hudební nauky (noste na každou hodinu)

PS (přípravné studium): přezůvky, pastelky, obyčejnou tužku a gumu, pracovní sešit

1.–4. ročník: přezůvky, obyčejnou tužku a gumu, propisky dvou barev, notový sešit se širší notovou osnovou (většinou se prodávají ve velikosti A4), pracovní sešit

5.–7. ročník: přezůvky, obyčejnou tužku a gumu, propisky dvou barev, obyčejný sešit na zápisy z dějin hudby (formát volte podle preferencí žáka), pracovní sešit, notový sešit si budou nosit jen žáci 5. ročníku, dokud od hudební teorie nepřejdeme k dějinám hudby

Pracovní sešity obdrží žáci během první vyučovací hodiny HN, žáci s individuálním studijním plánem jej dostanou od svého vyučujícího nástroje/zpěvu.


Ke stažení

Seznam pomůcek do výuky HN

Pravidla pro HN


Okruhy otázek k testům z hudební nauky pro žáky s individuálním studijním plánem

První pololetí školního roku 2025/2026

Okruhy otázek ke stažení:


Přípravné  studium:
žáci test nepíší, protože nejsou  klasifikováni, dostávají Potvrzení, nikoli Vysvědčení

1. ročník:

– čtení a psaní not a pomlk v houslovém klíči v rozsahu c1 – c3 a délkách: celá, půlová, čtvrťová, osminová

– doplnění příslušných not a pomlk do těchto taktů: 2/4, 3/4, 4/4

– znalost pojmů: repetice, staccato, legato

2. ročník:

– čtení a psaní not a pomlk v houslovém klíči v rozsahu g – d3 a délkách: celá, půlová s tečkou, půlová, čtvrťová, osminová, šestnáctinová včetně posuvek (křížek, béčko, odrážka)

– znalost  durových stupnic do 4 křížků

– dynamika: p, mf, f

– bicí nástroje: malý a velký buben, činely, tympány, bicí souprava

3. ročník:

– durové a mollové stupnice (mollové pouze aiolské) do 4 křížků a tónické kvintakordy

– dynamika od pp do ff

– čtvrťová nota s tečkou, ligatura

– dechové nástroje dřevěné (flétna, hoboj, klarinet, fagot) a žesťové (trubka, lesní roh, pozoun, tuba)

4. ročník:

– durový tónický kvintakord a jeho obraty v tóninách do 4 křížků

– mollová stupnice přirozená (aiolská), harmonická a melodická v tóninách do 4 křížků

– hudební nástroje strunné smyčcové (housle, viola, violoncello, kontrabas)

– hudební nástroje klávesové (klavír, cembalo, varhany)

5. ročník:

– kvintový kruh – pořadí křížků a stupnic s křížky

– vzestupné intervaly čisté a velké od primy do oktávy v tóninách do 4 křížků

– čtení a psaní not v basovém klíči v rozsahu C – c1 včetně posuvek

– hudební nástroje: akordeon, cimbál, saxofon, dudy

– komorní soubory: duo, trio, kvarteto, kvinteto

– poslech: jakýkoli smyčcový kvartet – zapamatuj si jméno skladatele a vyjmenuj nástroje, které tam hrály (do vyhledávače na YouTube zadej buď česky „smyčcový kvartet“ nebo anglicky „string quartet“)

6. ročník:

– dominantní septakord v durových tóninách do 4 křížků a béček

– transpozice jednoduchého hudebního úryvku (např. str. 23)

– hudba období renesance: hlavní představitelé (Palestrina, Lasso) a hudební formy (moteto, madrigal, mše) (stačí znát názvy forem)

– hudba období baroka: hlavní představitelé (Vivaldi, Bach, Händel) a hudební formy (umět stručně popsat: oratorium, kantáta, suita, sólová a triová sonáta, sólový koncert a concerto grosso, preludium a fuga)

– poslech: Vivaldi – Čtvero ročních dob/Quattro stagioni/Four Seasons – jedna část,
Händel – Hallelujah z oratoria Mesiáš/Messiah,
Bach – jeden z Braniborských koncertů/Brandenburg concertos/Brandenburgische Konzerte (concerta grossa) (poslechni si alespoň jednu větu, zapamatuj si jeho číslo a všimni si, které nástroje
 v něm hrají)

7. ročník

– vysvětli pojem „hudební smog“ (str. 21)

– „Opera“ – vysvětli, které umělecké složky obsahuje (str. 22)

– hlavní představitelé české národní opery (Smetana, Dvořák, Janáček) a jejich operní díla (str. 28)

– poslech: Smetana – Fanfáry z opery Libuše (Zjisti, při jaké příležitosti se hrávají.), Dvořák – Árie Rusalky: Měsíčku na nebi

– Impresionismus (popsat umělecký směr – str. 40 a 41) a jeho hlavní představitelé (Debbusy, Ravel)

– poslech: Debussy – Svit luny/Clair de Lune, Ravel – Bolero

20. 10. 2025, Mgr. Lucie Valtrová


Žádost o povolení individuálního studia předmětu Hudební nauka

Žádost k vyplnění si můžete stáhnout zde (formát MS Word):